Je voorruit is niet zomaar een glazen paneel; het is een essentieel onderdeel van je auto dat bijdraagt aan veiligheid en rijervaring. Om ervoor te zorgen dat iedereen veilig de weg op gaat, stelt de RDW veiligheidseisen aan verschillende auto-onderdelen, waaronder de voorruit. Wanneer wordt je auto afgekeurd vanwege een beschadigde voorruit tijdens de keuring en wanneer niet?
Tijdens de APK wordt je voorruit geïnspecteerd om te controleren of deze voldoet aan de veiligheidsnormen. Er wordt gelet op eventuele beschadigingen en verkleuringen die je zicht kunnen belemmeren en daarmee de verkeersveiligheid kunnen verminderen.
Keuringseisen voorruit personenauto
De APK-eisen zijn duidelijk en belangrijk om te volgen. De voorruit van je voertuig is verdeeld in drie zones: het directe gezichtsveld van de bestuurder, het indirecte gezichtsveld en het randvlak. Elk van deze gebieden heeft specifieke criteria waar rekening mee gehouden moet worden.
- In het directe gezichtsveld (bestuurderszijde) mogen alleen enkelvoudige scheuren voorkomen, ongeacht de lengte. Ook oppervlakkige krassen tot 5 mm breed en kleine beschadigingen zijn toegestaan.
- Voor het indirecte gezichtsveld (passagierszijde) en randvlak gelden iets minder strenge regels, maar grote scheuren of beschadigingen kunnen nog steeds leiden tot afkeuring bij de APK.
Vertakte scheuren worden APK-afgekeurd
Tijdens de APK wordt aandacht besteed aan vertakte scheuren, die door de RDW als gevaarlijk worden beschouwd. Ook de lichtdoorlatendheid is van belang; jouw voorruit en zijruiten moeten minimaal 55% licht doorlaten. Bij te donkere ruiten, word je auto afgekeurd. Voorwerpen die het uitzicht belemmeren of de veiligheid in gevaar brengen, zijn niet toegestaan.
Veilig autorijden begint met goed zicht
De voorruit speelt een cruciale rol in de APK en je algehele veiligheid. Tijdige reparaties zijn essentieel om problemen tijdens de APK te voorkomen.
Bij Carglass® geldt: eerst repareren. We proberen altijd eerst de voorruit te repareren in plaats van te vervangen, zodat je tijd en geld bespaart. Pas als de schade te groot is om te repareren of zich hinderlijk in het gezichtsveld bevindt, gaan we over tot vervangen.
Heb je dus een klein sterretje in jouw voorruit? Dan is het aan te raden om deze zo snel mogelijk te laten repareren om te zorgen dat het sterretje geen barst wordt en de volledige voorruit vervangen moet worden. Ben je verzekerd tegen ruitschade? Dan betaal je meestal niets voor reparatie. Ben je niet verzekerd? Dan kost reparatie met onze HPX4-hars € 112,05. Zo ben je er in ieder geval zeker van dat jouw auto door de APK komt en je weer veilig deel kunt nemen aan het verkeer.
Bron: Carglass