Er worden steeds meer elektrische fietsen gestolen. Het aantal weggenomen e-bikes gaat gelijk op met de groei van het aantal elektrische fietsen.
De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (Safe) stelt na een analyse van de aangiftecijfers dat de diefstal van e-bikes in 2020 met 37 procent is toegenomen. Vorig jaar zijn 18.032 aangiften gedaan van e-bikediefstal. Ook het aantal aangiften van gestolen bakfietsen nam toe, met 24 procent. Volgens de stichting zijn niet alle e-bikes van de straat meegenomen. Van de aangiften hadden er 1.878 betrekkingen op diefstal uit panden, zoals schuurtjes, garages of bergingen.
Zorg over stijgende trend
Safe-voorzitter Jeroen Snijders Blok zegt zich zorgen te maken over de stijgende trend. Hij wijst op georganiseerde bendes, die professionele en gewelddadige methodes niet schuwen. Volgens hem verdwijnen busjes vol e-bikes naar Oost-Europa.
Coronavirus beïnvloedt cijfers ook
De stichting constateert verder dat het coronavirus ook invloed had op de diefstalcijfers. Zo is in het tweede kwartaal van 2020 door de lockdown een terugval in de stijging te zien, al is nog altijd sprake van een toename van 13 procent. “Maar na de versoepeling van de maatregelen worden de e-bikedieven in het derde kwartaal direct weer actief, wat resulteert in een stijging in aangiften van 53 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019”, aldus Snijders Blok.
E-bikediefstal wijkt af van algemene trend
Verder noemt hij het opmerkelijk dat de stijging in e-bikediefstal erg afwijkt van de algemene trend in diefstallen en inbraken. Die nemen al jaren af, zoals ook de onlangs gepubliceerde cijfers van autodiefstallen laten zien.
Aangiftecijfers topje van de ijsberg
De aangiftecijfers over fietsendiefstal vormen volgens SAFE het topje van de ijsberg. Het werkelijke aantal fietsdiefstallen is zeker zeven keer hoger. De stichting verwijst naar het onderzoek Fietsdiefstal in Nederland, dat Bureau Beke in het najaar van 2020 publiceerde. Daaruit blijkt dat nog slechts 14 procent van de slachtoffers aangifte doet. Onder de eigenaren van e-bikes is de aangiftebereidheid groter, omdat die vaker verzekerd zijn en de verzekeraar meestal een aangifte vraagt.