Wat mogen de bergings- en stallingskosten zijn van een elektrische auto met brandschade, of met alleen het risico op ontbranding? De totale kosten van de berging van een Elektrisch Voertuig zijn al gauw zo’n drie keer hoger dan van conventionele auto’s. Het Verbond van Verzekeraars werkt met de marktpartijen aan een protocol dat duidelijkheid moet scheppen. Vooral ook als het gaat om het inzetten van de zogenoemde dompelcontainers.
Bergingsbedrijf Vreugdenhil uit het Zuid-Hollandse Den Hoorn is momenteel de enige berger die over dompel- en salvagecontainers beschikt. Een accu die in brand heeft gestaan, loopt het risico om na het blussen opnieuw spontaan te ontbranden. Om dat te voorkomen ontwikkelde Vreugdenhil in samenwerking met de brandweer en het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) twee grote waterbakken, waarin de auto’s voor enkele dagen onder water kunnen worden gehouden. Sinds het bedrijf de containers vorig jaar juni in gebruik nam, zijn ze elf keer ingezet.
‘Dompelen voor de zekerheid’
Als een elektrische auto na een accubrand nog niet total loss was, dan is hij dat wel zodra hij een paar dagen onder water heeft gestaan. Reden voor het Verbond van Verzekeraars om te werken aan een protocol met objectieve criteria wanneer het bad mag worden ingezet. “Er wordt soms wel heel snel overgeschakeld op zo’n dompelbak”, zegt een woordvoerder van de branchevereniging. “Wat voor de veiligheid moet, dat moet. Maar we willen voorkomen dat bergers zeggen: voor de zekerheid zetten we ‘m er maar in.”