Veel bedrijven in de reis- en recreatiebranche houden het hoofd boven water met vouchers. Maar is het wel verstandig om die aan te nemen? Rechtsbijstandverzekeraar DAS en vertragingsclaimclub Aviclaim lanceerden daarom het online platform Checkkie.nl, waar consumenten informatie en advies kunnen krijgen, en hun vouchers zelfs in beheer kunnen geven. Wil je je geld terug maar lukt het niet? Dan is Checkkie bereid om in ruil voor 15 procent van de voucherwaarde je recht te halen.

Checkkie schat dat er in Nederland honderdduizenden vouchers in omloop zijn, met een gezamenlijke waarde tussen de 5 en 7 miljard euro. Het overgrote deel komt van de reisbranche. Meer dan 10.000 consumenten stelden daar vragen over, zegt Aviclaim-oprichter Remco Kuilman. Op dagelijkse basis krijgt hij nog steeds meer dan honderd vouchergerelateerde vragen binnen.

Gratis vouchercheck en FAQ

Aviclaim en DAS bundelen met Checkkie de krachten en staan consumenten bij met informatie en ondersteuning voor het beheer, behoud en verzilveren van vouchers. Er staan een honderdtal vragen en antwoorden op de site over vouchers bij sportclubs, evenementen, vlieg- en pakketreizen.

Met een gratis vouchercheck kan de site ook controleren of een voucher voldoet aan de richtlijnen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Consumenten kunnen op Checkkie ook hun voucher in beheer geven en krijgen dan automatisch herinneringen aan de vervaltermijn.

No cure, no pay

Volgens Kuilman is de website in principe gratis. “Behalve als je graag je geld terug wil en je hebt daar onze dienstverlening voor nodig. Dan vragen we 15 procent op basis van no cure, no pay.” Hij benadrukt dat dit niet de insteek is van het platform. Klanten van DAS die hulp nodig hebben, worden doorverwezen naar de verzekeraar. “Dit soort zaken zijn gewoon verzekerd onder je rechtsbijstandverzekering.”